Eventplanering
Genom reklam får kunderna reda på att ditt företag finns. För att de ska fortsätta att vara intresserad av ditt företag måste du göra promotion för ditt företag. Det kan vara att dela ut tröjor eller andra saker med ditt företags logotyp. Eller att ordna jubileumsfester på ditt företags "födelsedagar". Promotion kan också vara att göra någon trevlig och lärorik aktivitet med dina kunder (eller anställda). Det kallas för ett event. Här följer en övning i eventplanering. Gör den gärna som ett grupparbete.
Ni är ägare till ett stort multinationellt företag. Utlandskontoren har precis kommit igång. Nu ska ni planera en helgkonferens för tio av era utländska chefer från olika länder. De anländer (kommer till vårt kära land) på fredag eftermiddag och åker hem på söndag eftermiddag.
Cheferna har aldrig arbetat för ett svenskt företag förut. De behöver därför en introduktion till den svenska kulturen och den svenska affärsvärlden. För att kunna sälja era produkter utomlands måste de också kunna sälja Sverige. Och för att samarbeta med de svenska cheferna måste de förstå affärskulturen. Så det gäller att de åker hem med kunskap och entusiasm i bagaget.
Er uppgift är att planera en helg som är full av upplevelser, kombinerad med affärsmöten. Er budget är 250 000 kronor. Tänk på följande:
- Var ska de bo och var ska konferensen hållas?
- Vad vill ni visa dem, och hur arrangerar ni besöken?
- Vilka kulturskillnader måste ni vara beredda på att hantera?
- Specificera alla kostnader och skriv ett detaljerat helgprogram.
- Presentera er eventplanering. Sälj in det (få andra intresserade av det).