Skriv ett säljbrev
Reklam är din information till kunden. Den kan vara i form av direktreklam i brevlådan, ett utskick via e-post, en annons i tidningen, en text på företagets hemsida, etc. Den här typen av reklamtext ska helst ha formen av ett säljbrev. Säljbrevet är som ett säljsamtal med kunden - men du måste själv föreställa dig vad kunden tänker och själv representera honom/henne. Här är 10 tips för säljande och relationsskapande brev:
- Fånga läsaren med en fråga, ett löfte eller en provokation.
- Sätt dig in läsarens situation. Vad skulle du vilja veta? Vilket erbjudande skulle tilltala dig?
- Uppmana läsaren att agera: "Svara senast...", "Ring för mer information", etc.
- Uttryck dig personligt. Undvik orden "jag", "vi", "våra", etc. Sätt kunden i centrum, inte dig själv. Skriv "Du får rabatt" i stället för "Vi ger dig rabatt".
- Skriv på korrekt svenska och undvik fel i stavning, grammatik och uttryckssätt.
- Brevet är ett säljsamtal. Ställ frågor och ge svar. Det är speciellt effektivt om läsaren själv kommer fram till den slutsats som du önskar. Översälj inte.
- Sammanfatta erbjudandet i slutet.
- Avsluta med en personlig avsändare. Gärna namnteckning.
- Glöm inte kontaktuppgifter i brevet - telefon, e-post, adress, webbadress, etc.
- Slutkontroll. Finns det språkfel? Är tonen rätt? Låt en testperson läsa brevet.