Modul 4: Ekonomi och marknad

Ta hand om dina kunder

Nöjda kunder är den bästa marknadsföringen av alla. De kommer tillbaka och rekommenderar också gärna ditt företag för sina vänner och kollegor. Kunden är i centrum och kundrelationen måste du vårda. Det viktigaste är tillit eller förtroende - kunden måste kunna lita på dig, kunna tro på dig. Här är några tips om vad du bör tänka på för att få nöjda kunder, förutom att vara trevlig och göra ett bra jobb förstås.

  • Gör alltid vad du har lovat och gör det i tid. Om du blir försenad, meddela kunden i god tid. Kunden förväntar sig inte att du är perfekt, bara ärlig.

  • Var tillgänglig. Ring alltid tillbaka snabbt om någon har sökt dig. Svara snabbt på e-posten. Negativ information är bättre än ingen information.

  • Var intresserad. Fråga vad kunden vill ha, och om han/hon är nöjd med det senaste köpet. Men undvik att vara påflugen, attackera inte kunden med frågor.

  • Var generös och dela med dig. Du är expert och kunden har stor glädje och nytta av dina tips och råd. Men tänk på att kunden inte vill känna sig okunnig.

  • Ge rabatt till lojala kunder. Du kan dela ut medlemskort som ger rabatt eller något extra efter många köp. Visa att du uppskattar dina trogna kunder.

  • Ge presenter. Att lägga till en liten extra gåva, vara eller tjänst i köpet kostar inte mycket men kunden kommer att minnas denna positiva överraskning.

Har du egna idéer om hur du kan ta hand om dina kunder? Hur kan du visa dem att de är i centrum för dig?

 

2008 © Nationellt centrum för flexibelt lärande