Så anställer du rätt person
Det är svårt att välja rätt medarbetare, men viktigt. Rätt person kan lyfta företaget, fel person kan sänka företaget. Det är inte bara att sparka någon som du inte tycker gör ett bra jobb. Arbetsrätten skyddar den anställde - speciellt den fast anställde. Och det går inte alltid att anställa personal med en anställningsform som ger dig som småföretagare mer trygghet. Den bästa personalen kanske inte vill ha ett sådant kontrakt.
Du kan behöva ta hjälp av ett professionellt rekryteringsföretag. Men om du vill sköta rekryteringen själv är en platsannons en bra investering. Den marknadsför också ditt företag, visar att det växer. Att rekrytera via personliga kontakter kan vara billigt och bra, men du riskerar att missa den exceptionelle personen där ute någonstans. Gallra (rensa, sortera) fram 5-10 intressanta kandidater. Alla ska uppfylla jobbkraven.
Sedan kallar du till intervju. Fokusera inte för mycket på det sociala och för lite på kompetensen. Alla är trevliga under en intervju, men alla uppfyller inte dina krav. Låt intervjun ta lång tid, kanske en timma. Gå metodiskt igenom din kravspec och jämför med kandidatens tidigare jobbprestationer. Testa personen - är engelska ett krav, intervjua då på engelska. En bra medarbetare:
- Kommer i tid till intervjun.
- Är rätt klädd, kläderna passar tjänsten.
- Är påläst om tjänsten och företaget.
- Vill veta om det går att utvecklas i företaget.
- Har ordning på sina papper, meritförteckning och betyg.
- Visar referenser från de senaste arbetsgivarna.
- Kan lösa problem - testa med ett exempel.
- Frågar om arbetsplatsen och kollegorna.
- Vill ha jobbet, visar riktigt intresse.
Om en sådan person har de rätta kvalifikationerna ska du bara hoppas att du själv har gjort ett lika gott intryck tillbaka. Men akta dig för att anställa sådana personer som krånglar med tid och plats för intervjun, är oförberedda, verkar ointresserade, visar konstiga dokument, överdriver sina meriter, inte ger referenser till de viktigaste arbetsgivarna och direkt börjar prata om lönen. Sådana personer behöver inte ditt företag.