Modul 2: Språk och kultur

Vackra svenska flicka - den svenska synden

En myt om Sverige är att det är ett mycket sexuellt frigjort land, att det är väldigt sexualliberalt. Speciellt tänker man sig att svenska flickor är väldigt frigjorda. Visst är sex fritt - att tala om. Och visst är svenska flickor frigjorda - från patriarki. Sex är inte längre ett tabu, någonting förbjudet att tala om, i Sverige. Och i vårt demokratiska och jämlika land gäller inte längre den kristna teologins patriarkala syn på kvinnor.

Religionen (teologin) är inte längre någonting som dominerar den svenska kulturen. I den svenska kulturen har vi inte längre kvar den religiösa synen på sex som en synd. Därför är sex (generellt, inte privata detaljer) någonting vi kan prata fritt om. Snarare är det religion som har blivit tabu att prata om i Sverige. Din tro är i vårt land en mycket personlig privatsak. Någonting så privat och känsligt pratar man inte om offentligt.

Så har det inte alltid varit i Sverige. Under den svenska statens första sekler (Vasa-tiden), hade statskyrkan och den lutherska teologin ett enormt inflytande över folket. Sverige var ett fundamentalistiskt religiöst land. Den svenska stormakten blev ett imperium i norra Europa främst på grund av religiösa krig. Industrialiseringen och demokratiseringen förändrade allt. Vi fick religionsfrihet - och frihet från religion. Sverige blev sekulärt.

Idag är det mest de kristna (och hedniska) högtiderna som svenskarna kollektivt fortfarande håller fast vid - firandet av jul, påsk, midsommar, allhelgonadagen och andra högtider. Men de firas inte längre som religiösa riter, utan snarare som folkliga kulturtraditioner. Den svenska synden är inte någonting som svenskar själva upplever. Tvärtom, svenskheten är ovanligt fri från tankar på synd. Vi oroar oss mer för skuld.

Klicka på länken, läs informationen:

Årets dagar- högtider och traditioner


Reflektera:

Vad är bra och vad är dåligt med att Sverige är så sekulärt? Vad är din egen attityd till svenskarnas syn på sex? Kan du tänka dig att fira de svenska högtidsdagarna?

 

2008 © Nationellt centrum för flexibelt lärande