Marknadsföringslagen
Det finns gränser för vad du får säga och inte säga i din marknadsföring. Du får inte ljuga eller tala illa om dina konkurrenter. Och din marknadsföring får inte vara för "kreativ". Du kan inta ordna en pristävling där vinnaren lottas fram - lotteri kräver specialtillstånd. Du kan bara skriva "gratis" om kunden inte behöver prestera någonting. Och en present som kunden får med på köpet får inte vara dyrare än huvudvaran.
Lagen har nio direkta förbud. Den som bryter mot något av de nio förbuden riskerar att dömas till att betala en marknadsstörningsavgift, böter för att konkurrenter och kunder har skadats. Det följande är förbjudet:
- Reklam som inte verkar vara reklam. Det måste synas tydligt att det är reklam från ett företag, inte en nyhetsartikel exempelvis.
- Vilseledande marknadsföring. Informationen (om till exempel varans kvalitet och pris) ska vara sann, tydlig, och fullständig.
- Vilseledande förpackningsstorlekar. Förpackningens utseende får inte lura kunden. Sälj inte en enda kaka i en stor kakburk!
- Vilseledande efterbildningar. Det är förbjudet att kopiera och efterbilda konkurrenters produkter och "låna" kända varumärken.
- "Falska" konkursutförsäljningar. Bara när ett företag faktiskt har gått i konkurs kan man använda det uttrycket.
- "Falska" utförsäljningar. Utförsäljningen ska gälla hela lagret eller en tydlig del av lagret under en begränsad tid.
- "Falska" realisationer. Bara om du säljer ditt vanliga sortiment till mycket lägre pris än normalt under en begränsad tid får du kalla det "rea".
- Att skicka icke-beställda varor. Det är förbjudet att skicka varor till folk som inte har beställt dem och hoppas på att de vill köpa dem.
- Vilseledande presentation av förmånserbjudande. Det krävs full information om erbjudandets värde och de villkor som gäller för att utnyttja det.