SAS via Digitala spåret(ver. 5) |
| ||
Arbetsplan
|
|||
LäromedelGå först in på Safirs webbövningar och se efter vad du behöver repetera. Du kan hitta rätt rubrik om du går in via innehållsförteckningen .
|
|||
Om du är bra på att arbeta självständigt och göra uppgifter i din egen takt och efter eget intresse rekommenderar vi att du använder Bokochwebbs ”Svenska som andraspråk för grundläggande vuxenutbildning ”. Materialet består av en bok, där grunderna presenteras och en webb-plats med t ex hörövningar och skrivarskola. Materialet på webben uppdateras fortlöpande.
|
|||
För att arbeta med materialet på webben måste du ha en speciell nyckel och ett lösenord, som du får tillgång till när du köper eller lånar boken. bokochwebb Här hittar du en kortfattad studiehandledning till bokochwebb. Du kan också använda:
Här hittar du en studiehandledning till På G, som tillsammans med böckerna utgör en hel distanskurs som man nu provar i bl a Lycksele. Viktigt: När du använder studiehandledningen kan du arbeta i två fönster på datorn. Om du vill skriva ut några sidor så kan du göra det, men kom ihåg att skriva in vilka sidor du vill ha, så du inte får ut hela dokumentet på en gång. På G finns att köpa på Bonniers
|
|
||
LärstilstestNu är du medveten om hur du lär dig och du använder dig av olika strategier för lärande. Du tar eget ansvar för dina studier. Du utvärderar och du omvandlar information till din egen kunskap. Du skriver fortlöpande i din reflektionsbok och/eller mailar dina reflektioner till din mentor/lärare. Fundera på vad som är viktigt när du lär dig. Vilka faktorer påverkar ditt lärande? Diskutera med dina kamrater och din mentor och försök komma fram till hur just du lär dig på bästa sätt. På webben finns olika exempel på lärstilstest, som man kan göra. Här får du länken till 'konsten att_lära'. När du gjort testet kan du jämföra med en kamrat. Diskutera skillnader och likheter.
|
Arbetsplan för |
Upp á
|
| |
LäsaNu tolkar, bearbetar och värderar du all information som du läser. För att testa dig själv kan du göra övningarna i källkritik.
|
|||
Tidningsartiklar och bloggarLäs tidningar och tidskrifter varje dag. Spara artiklar och reportage som du tycker är intressanta och positiva. Diskutera med dina kamrater. Be din mentor/lärare om instruktioner till ”Redovisning av tidningsartikel.”
Leta efter intressanta bloggsidor och tipsa dina kamrater. Titta t.ex på Skapa din egen blogg i eller annat bloggforum. Läs krönikorna på 8sidor och skriv sen din egen krönika.
Saga, berättelse, diktGå till svenskburken och klicka in på sagolänkarna. Du kan också gå in på tema litteratur i Digitala spåret. Läs och lyssna på sagor. Återberätta för och diskutera sagorna med en kamrat. Låna sagoböcker på Biblioteket. Informera dig om vilka svenska sagoböcker som finns genom att besöka ditt bibliotek eller fråga din mentor/lärare. Berätta era barndomssagor för varandra. Sammanfatta kort din favoritsaga såsom du minns den från barndomen. Berätta sagan för en kamrat. Maila den till din mentor/lärare. Läs och diskutera fabler. Återberätta för varandra. Vad vill fablerna lära oss. Har du en favoritfabel? Du kan försöka översätta en dikt, kanske din favoritdikt från ditt hemspråk till svenska. Diskutera resultatet med din mentor/lärare. Redovisa dikten på två språk för dina kamrater. I Wikipedia kan du läsa om språkfamiljer och likheter och skillnader mellan olika språk. Sök efter språkfamilj i sökrutan.
Noveller och romanerLäs några noveller från olika novellsamlingar, som du lånar eller laddar ner från internet. Försök att läsa både noveller av etablerade författare och av debutanter Låna en novellsamling på Biblioteket. Läs några noveller och välj ut en att redovisa i grupp. Låna boken Stämma möte av Gunnar Hellström och läs några texter.
Bibliotekslänkar Gör ett besök på Biblioteket med ett par kamrater . Ta med ”Biblioteksuppgifter” att arbeta med under besöket. Ta reda på hur man skriver en bokrecension. Be din mentor/lärare om instruktioner eller läs instruktionerna i en lärobok. Tabeller och diagramDu kan tolka, bearbeta och jämföra tabeller och diagram, faktatexter, instruktioner och myndighetsbrev. Texter om kulturmötenGenom dina studier utvecklar du även din förmåga att reflektera över skillnader och likheter mellan egna kulturella erfarenheter och den svenska kulturen. Läs om t ex kulturmöten och kulturkrockar i artiklar tidningar och tidskrifter eller på Internet. Leta dig fram. Följ med på gringosidan . Läs olika artiklar och diskutera med dina klasskamrater. Gör Svenssonskolan och skriv ner dina reflektioner gringo . Länk för att se innehållsförteckningen i den svenska koden . Att växa upp i Sverige/Den svenska skolkoden Dråpliga kulturkrockar Likt och olikt Det mångsexuella Sverige Öppna dörrar Läs och bearbeta några intressanta texter ur böckerna och förbered dig för en kort redovisning i diskussionsform. På tjuvlyssnat kan du läsa riktigt roliga samtal som folk hört på bussar, tåg och restauranger . Gå in där några gånger i veckan och berätta för varandra vad ni läst.
|
|||
SAS via Digitala spåret |
|
| |
SkrivaInsändare, medborgarförslag och bloggarDu tränar på att värdera,uttrycka åsikter och argumentera genom att arbeta med insändare, medborgarförslag och bloggar. |
|||
Diskutera några insändare tillsammans. Skriv en egen insändare och eller svara på en insändare. Försök få din insändare publicerad. Diskutera hur det är att bo i just er kommun. Vilka förbättringar/förändringar skulle ni vilja föreslå? Skriv ett medborgarförslag! Kom ihåg att alltid kontrollera språket när du skriver. Skapa din egen blogg i eller annat bloggforum. Läs krönikorna på 8sidor och skriv sen din egen krönika. |
|||
Platsansökan/meritförteckning/CVDu skriver din egen platsansökan/meritförteckning/CV Gå in på olika jobbsajter. Sök ett jobb på riktigt. Arbeta med temat Arbete i läroboken och sök texter på webben Skriv i din reflektionsbok. Be också din mentor/lärare om uppgiften ”Att undersöka ett yrke”
|
|||
SAS via Digitala spåret |
|
| |
LyssnaFilm, radio och TVTitta på svenska filmer t ex:. Änglagård, Grabben i graven bredvid, Såsom i himmelen, Det nya landet, Vingar av glas m fl.
|
|||
Titta gärna på samma film flera gånger. Skriv en recension. Läs först i din lärobok bok hur man gör. Skriv gärna tillsammans med en kamrat.
|
|
||
Lysssna på radio – och TV-programI TV:s öppna arkiv kan du se händelser och program från ”förr i tiden”. Försök t ex leta reda på filmen om när kungen och drottningen gifte sig!
Diskutera med en kamrat eller i liten grupp. Lyssna på många olika dialekter. Jämför och diskutera
|
|
||
Tala |
|
||
Presentation, sammanfattning och kommentarerDu ska nu kunna presentera t ex en person, plats eller händelse. Du ska kunna tala sammanhängande och begripligt vad gäller struktur och ordförråd. Du ska nu muntligt kunna återge, sammanfatta, kommentera och värdera det du läst. Du är nu bättre på att värdera, uttrycka åsikter och argumentera.
Du ska kunna rapportera muntligt och skriftligt från studiebesök som du gjort och föreläsningar som du lyssnat på och intervjuer och små undersökningar, som du gjort. Du kommer att redovisa med kamrater eller enskilt. Förslag på hur du genomför en intervju och/eller hur du undersöker ett yrke mm kan du be din mentor/lärare om.
|
|||
SAS via Digitala spåret |
|
| |
SpråkkunskapOrdkunskapFortsätt arbeta med olika lexikon och ordböcker. Leta lämpliga övningsuppgifter i en lärobok eller be din mentor/lärare om uppgifter.
|
|||
|
|||
OrdbildningOrdbildning Sammansatta ord Särskrivning och Sammanskrivning Leta efter intressanta och roliga exempel på sidan. Skriv ner och diskutera.
|
|||
Foge-sStudera regler. Slå upp och lär dig nya ord! Skriv meningar med orden. Läs tidningar och sök upp användbara sammansatta ord. Samla dem i en ordlista och använd dem så ofta du kan när du kommunicerar. Skriv ut och gör ordbildningsövningarna. Använd lexikon. Jämför med en kamrat.
|
|||
Lånord, slanguttryck http://members.chello.se/leonis/Leonis slanglexikon
|
fungerar ej | ||
SlanguttryckLånord, slanguttryck m.m Vilka slangord känner du till/använder du? Gör en liten undersökning bland svenska ungdomar i ett område (eller olika områden) om vilka slangord som gäller. Diskutera resultatet.
Idiomatiska uttryck, bildspråk mm Lär dig några nya idiom varje dag. Testa dem när du kommunicerar.
|
|||
Semantiska fält
Förbättra din stavning. Leta reda på övningar eller fråga din mentor/lärare.
|
|
||
SpråkstrukturerRepetition av basgrammatik. Repetera från D-kursen i böcker, i bokochwebbs Full Koll eller på nätet, t ex på Safir. Förbered dig för diagnos/prov. Svåra verbRepetera svåra verb. Skriv din egen ”preteritumhistoria” tillsammans med en kamrat och använd verb, som du behöver träna på. Maila resultatet till din lärare. Gå igenom och skriv egna exempel! Berätta vad du lärt dig och vad som fortfarande är svårt! Svenska skrivreglerGör egna exempel och leta efter exempel i tidningar och böcker. Jobba med Svenska skrivregler. Skiljetecken. Svåra ord. Stavning. TempusharmoniIndirekt tal
Berättarkonst och Indirekt tal Be om skrivuppgifter och uppsatsämnen!
Satsfogning Presens och perfekt particip fritext Studera på egen hand och/eller anmäl dig till en genomgång! Verbens s-former fritext Transitiva- och intransitiva verb fritext Prepositioner
Logga in i Safir och repetera prepositioner. Be om fler övningar.
Partikelverb fritext Välj ut tio partikelverb att jobba med varje vecka. Använd verben när du talar och skriver. Leta efter exempel i tidningar och böcker! Be om ”felaktiga meningar” att rätta .
Författarwebbens språktips är avsedda för universitet och högskola, men kan vara användbara även på den här nivån.
|
|||
SAS via Digitala spåret |
|
| |
Datakunskap |
|||
Här finns Peters datakurs. Gå in i Data Word och/eller använd dig av läromedlet Våga klicka av Skeppstedt/Widén I Annas databurk finns mycket användbart.
Kommunikation i Lärplattform (First Class/Fronter)Webbkommunikation och internetsökningE-post Internetsökning (Sökmotorer, hemsidor, länksamlingar etc.)
Sökskola Leta efter sökskolan i databurken. En sida du måste besöka är linguanet. Här finns det bl.a. olika mötesplatser för andraspråksinlärare |
|||
FördjupningsarbeteFörbered dig nu för att göra ditt fördjupningsarbete.
Titta på instruktionen!
|
|||
maj.martinsson-wiberg@edu.botkyrka.se | |||