SVA via Digitala spåretMajsans arbetsplan ver.6 |
|
| |
Arbetsplan
|
|||
LäromedelGå först in på Safirs webbövningar och se efter vad du behöver repetera. Du kan hitta rätt rubrik om du går in via innehållsförteckningen .
|
|||
Om du är bra på att arbeta självständigt och göra uppgifter i din egen takt och efter eget intresse rekommenderar vi att du använder Bokochwebbs ”Svenska som andraspråk för grundläggande vuxenutbildning ”. Materialet består av en bok, där grunderna presenteras och en webb-plats med t ex hörövningar och skrivarskola. Materialet på webben uppdateras fortlöpande.
|
|||
För att arbeta med materialet på webben måste du ha en speciell nyckel och ett lösenord, som du får tillgång till när du köper eller lånar boken. bokochwebb Här hittar du en kortfattad studiehandledning till bokochwebb. Du kan också använda:
Här hittar du en studiehandledning till På G, som tillsammans med böckerna utgör en hel distanskurs som man nu provar i bl a Lycksele. Viktigt: När du använder studiehandledningen kan du arbeta i två fönster på datorn. Om du vill skriva ut några sidor så kan du göra det, men kom ihåg att skriva in vilka sidor du vill ha, så du inte får ut hela dokumentet på en gång. På G finns att köpa på Adlibris
|
|
||
LärstilstestNu är du medveten om hur du lär dig och du använder dig av olika strategier för lärande. Du tar eget ansvar för dina studier. Du utvärderar och du omvandlar information till din egen kunskap. Du skriver fortlöpande i din reflektionsbok och/eller mailar dina reflektioner till din mentor/lärare. Fundera på vad som är viktigt när du lär dig. Vilka faktorer påverkar ditt lärande? Diskutera med dina kamrater och din mentor och försök komma fram till hur just du lär dig på bästa sätt. På webben finns olika exempel på lärstilstest, som man kan göra. Här får du länken till Studietips.se Sedan kan du jämföra med en kamrat. Diskutera skillnader och likheter.
|
Arbetsplan för
|
Upp á
|
| |
LäsaOBS! Det är MYCKET viktigt att du vet vem som har skrivit det du läser och om den personen/ källan är trovärdig. Med trovärdig menas att man kan lita på att den personen/ källan vet och kan mycket om det han eller hon skriver.
|
|||
|
KällkritikGenom att läsa lär du dig att tolka, värdera och informera skriftlig information.
|
||
|
TidningsartiklarLäs artiklar och reportage i tidningar och tidskrifter varje dag. Spara artiklar och reportage som du tycker är intressanta. Stryk under ord som är nya. Tag reda på deras betydelse. Diskutera med dina kamrater. Be din mentor/lärare om instruktioner till ”Redovisning av tidningsartikel.” |
|
|
BloggarIdag är det populärt att skriva bloggar. Vår utrikesminister Carl Bildt har en känd blogg. Han skriver vad han tycker och tänker där, nästan varje dag. |
|||
KrönikaI alla tidningar finns det någon som skriver en krönika! En krönika handlar ofta om något aktuellt ämne, där skribenten tillåts skriva personligt, argumenterande och lite provocerande. |
|||
Saga, berättelse, diktSagor kan du hitta på Unga fakta och klicka in på sagolänkarna. Du kan också gå in på tema litteratur i Digitala spåret |
|||
FabelStudera några fabler. Du kan t.ex. välja
Aisopos (Esops) fabler.
|
|||
DiktDu kan försöka översätta en dikt, kanske din favoritdikt från ditt hemspråk till svenska. Diskutera resultatet med din mentor/lärare. Redovisa dikten på två språk för dina kamrater. |
|||
|
|||
Noveller och romanerLäs några noveller från olika novellsamlingar, som du lånar eller laddar ner från Internet. Försök att läsa både noveller av etablerade författare och av debutanter Låna en novellsamling på Biblioteket. Läs några noveller och välj ut en att redovisa i grupp.
|
|||
Litteratur
|
|||
Hitta på biblioteket!Gör ett besök på Biblioteket med ett par kamrater . Ta med ”Biblioteksuppgifter” att arbeta med under besöket. Ta reda på hur man skriver en
bokrecension. |
|
||
Tabeller och diagramDu kan tolka, bearbeta och jämföra tabeller och diagram, faktatexter, instruktioner och myndighetsbrev. |
|||
|
|||
Texter om kulturmötenGenom dina studier utvecklar du även din förmåga att reflektera över skillnader och likheter mellan egna kulturella erfarenheter och den svenska kulturen. Läs om t ex kulturmöten och kulturkrockar i artiklar tidningar och tidskrifter eller på Internet. Leta dig fram. Länk för att höra poddradio om den svenska koden . Litteratur - Den svenska koden Att växa upp i Sverige/Den svenska skolkoden Dråpliga kulturkrockar Likt och olikt Det mångsexuella Sverige Öppna dörrar Läs och bearbeta några intressanta texter ur böckerna och förbered dig för en kort redovisning i diskussionsform. På tjuvlyssnat kan du läsa riktigt roliga samtal som folk hört på bussar, tåg och restauranger . Gå in där några gånger i veckan och berätta för varandra vad ni läst.
|
|||
SVA via Digitala spåret |
|
| |
SkrivaInsändare, medborgarförslag och bloggarDu tränar på att värdera,uttrycka åsikter och argumentera genom att arbeta med insändare, medborgarförslag och bloggar. |
|||
Diskutera några insändare tillsammans. Skriv en egen insändare och eller svara på en insändare. Försök få din insändare publicerad. Diskutera hur det är att bo i just er kommun. Vilka förbättringar/förändringar skulle ni vilja föreslå? Skriv ett medborgarförslag! Kom ihåg att alltid kontrollera språket när du skriver. Skapa din egen blogg i eller annat bloggforum. Läs krönikorna på 8sidor och skriv sen din egen krönika. |
|||
Platsansökan/meritförteckning/CVDu skriver din egen platsansökan/meritförteckning/CV Gå in på olika jobbsajter. Sök ett jobb på riktigt. Arbeta med temat Arbete i läroboken och sök texter på webben Skriv i din reflektionsbok. Be också din mentor/lärare om uppgiften ”Att undersöka ett yrke”
|
|||
SVA via Digitala spåret |
|
| |
SpråkkunskapOrdkunskapFortsätt arbeta med olika lexikon och ordböcker. Leta lämpliga övningsuppgifter i en lärobok eller be din mentor/lärare om uppgifter.
|
|||
|
|
||
OrdbildningOrdbildning Sammansatta ord Särskrivning och Sammanskrivning Leta efter intressanta och roliga exempel på sidan. Skriv ner och diskutera. |
|||
Foge-sStudera regler. Slå upp och lär dig nya ord! Skriv meningar med orden. Läs tidningar och sök upp användbara sammansatta ord. Samla dem i en ordlista och använd dem så ofta du kan när du kommunicerar. Skriv ut och gör ordbildningsövningarna. Använd lexikon. Jämför med en kamrat.
|
|||
SlanguttryckLånord, slanguttryck m.m Vilka slangord känner du till/använder du? Gör en liten undersökning bland svenska ungdomar i ett område (eller olika områden) om vilka slangord som gäller. Diskutera resultatet.
Idiomatiska uttryck, bildspråk mm Lär dig några nya idiom varje dag. Testa dem när du kommunicerar.
|
|||
Förbättra din stavning. Leta reda på övningar eller fråga din mentor/lärare. |
|
||
Svenska skrivreglerGör egna exempel och leta efter exempel i tidningar och böcker. Jobba med Svenska skrivregler. Skiljetecken. Svåra ord. Stavning. TIndirekt tal
Studera på egen hand och/eller anmäl dig till en genomgång! Transitiva- och intransitiva verb Transitiva och intransitiva verb - Tallstugan
Logga in i Safir och repetera prepositioner. Be om fler övningar.
Partikelverb – Lär dig svenska Välj ut tio partikelverb att jobba med varje vecka. Använd verben när du talar och skriver. Leta efter exempel i tidningar och böcker! Be om ”felaktiga meningar” att rätta . |
|||
FördjupningsarbeteFörbered dig nu för att göra ditt fördjupningsarbete.
Titta på instruktionen! Kolla källan - Bra sida för att tänka på det här med källkritik.
|
|||
|
Ända upp |