Block 8 – Sverige |
|
||
Blocket omfattar s. 219 – 251 i Läseboken samt en ordlista på s.297 – 298 och hörövningar Grammatikboksuppgifter på s.65 – 70 |
|||
8A. Sverige och obesvarad kärlekMål för inlärningVad betyder Sverige för dig? Läseboksuppgifter:Läs och lyssna på s. 218 – 219. Arbeta med uppgifterna på s. 220. Skrivuppgift1:Skriv och berätta om vad Sverige betyder för dig. Vad har varit bra och vad har du varit missnöjd med? |
|||
|
|||
|
|||
8B. Två svenska musikerMål för inlärningStryk under svaren på frågorna då du läser texten Läseboksuppgifter:Läs s.221 – 222 och gör uppgifterna A – B s.223. Grammatikuppgifter: S.65 – 69 Skrivuppgift 2:Redovisa svaren i uppgift B s.223 Öva ord: Gör uppgift E
|
|||
|
|||
8C. Du måste finnasMål för inlärningHörövning Läseboksuppgift:Lyssna på sången s. 226 – 227 och gör uppgiften.
|
|||
|
|||
8D. En svensk uppfinning - ett svenskt företagMål för inlärningLäsförståelse Läseboksuppgifter:Läs s. 229 – 230 och gör textuppgiften till. Lär dig de nya orden i ordlistan s.297 – 298 Grammatikuppgifter: S.69 – 70. Öva ord:Lär dig så många ord du kan i uppgift A s.231 och B s.290. Arbeta även med uppgift C och D s.232 Skrivuppgift 3:Redovisa dina svar i uppgift D s.232
|
|||
|
|||
8E. Hällristningarna i Tanum - ett världsarvMål för inlärningStryk under svaren på frågorna då du läser texten Läseboksuppgifter:Läs texten s. 233 – 236 och arbeta med uppgifterna på s.137. Diskussionsuppgift 1:Skriv i ”Diskussion” och berätta om något världsarv som finns i ditt hemland. Om det inte gör det så välj ett av de svenska världsarven och berätta om det. Länk: www.google.com och skriv namnet på världsarvet. Öva uttal:Arbeta med uppgift E1 och E2 s. 238. Öva ordbildning: Extra uppgift.I studiehandledningen finns det ett extra
arbetsblad där du kan träna mera på ordklasser.
Snabb koll: Övningsfrågor1. UNESCO är en organisation för undervisning, vetenskap och kultur inom
2. Hur många världsarv fanns det 1juni 2002? 3. Hur många fanns det i Sverige?
Hur har det gått?1.b, 2.c, 3.b
|
|||
|
|||
8F. Brev från en sydlänningMål för inlärning1. Hur känns det för dig att vara i detta land? 5. Liknar landskapet ditt hemland eller är det annorlunda. Vad är
annorlunda i så fall? Läseboksuppgifter:Arbeta med s.239 – 241. Avsluta
uppgiften med att skriva ett brev till mig utifrån frågorna under ”Mål för
inlärning”. Innan du skriver läs s. 281 som handlar om ”privata brev”. Skrivuppgift 4:Skriv ett personligt brev och berätta om vilken betydelse religionen kan ha om man flyttar till ett nytt land. Öva ord:Arbeta med adjektiven s. 242. På s. 243 arbetar du med
partikelverb i uppgift E.
|
|||
|
|||
8G. HeltäckningsmattanMål för inlärningHörförståelse Läseboksuppgift:Arbeta med uppgift A s. 244. Lär dig ordens betydelse innan du lyssnar på berättelsen i del 1. Hörövning: Lyssna på den första delen och gör uppgift B Läseboksuppgift:Fortsätt att arbeta med uppgift C på liknande sätt som i del 1. Hörövning: Lyssna nu på del två och gör uppgift D s. 245. Lyssna en gång till och gör uppgift F Skrivuppgift 5:Skicka in dina svar på uppgift F. Öva uttal:Lyssna på uttalet i meningarna, träna att säga efter och avsluta med
att skriva en diktamen som du rättar själv. Hur gick det?
|
|||
|
|||
8H. SpråkkunskapMål för inlärningVar noga med att läsa och förstå vad en recension är. Stryk under svaren på frågorna då du läser texten. 1. Vad är en recension? Läseboksuppgifterna:Arbeta med s. 247 – 250 uppgift 1.a), b), c) s.248. Skrivuppgift 6:Skriv en recension på en bok eller en film som du sett. Snabb koll: Övningsfrågor1. En recension innehåller 2. den som skriver en recension kallas för 3. Om man ska skriva en recension om den bok man läser bör man bara ögna
igenom den. 4. Man skriver i presens för att Hur har det gått?1.a, 2.b, 3.b, 4.c,
|
|||