Block 7 – Barn och föräldrar |
|
||
Blocket omfattar läseboken s. 190 – 216 med ordlista s.297 och hörövningar. Grammatikboken s.59 – 64. |
|||
7A. Några tankar om barn och föräldrar och ”Varför vill vuxna ha barn?”Mål för inlärningStämmer din bild av barn och familj med den bild som barnen förmedlar? Läroboksuppgift:Läs s. 190 - 191 och fundera på vad barnens tankar och
kommentarer betyder för dig. Länk: Om barn - övningar Skrivuppgift 1:Berätta lite om din barndom, kanske något minne som du kommer att tänka på då du läser.
|
|||
|
|||
7B. Lyckans minutMål för inlärningVad handlar dikten om? Läseboksuppgifter:Läs s.192 och gör hörövning till. Skrivuppgift 2:Om du har barn, berätta om hur det kändes när du blev mamma eller pappa. Planera ditt skrivande! Se s. 188.
|
|||
|
|||
7C. En riktig pappa fixar alltMål för inlärningStryk under svaren då du läser texten Läseboksuppgifter:Läs s. 193 – 194 och gör uppgift A Grammatikboken: S. 59 – 61. Dessa uppgifter handlar om perfekt particip,
adjektiv, partikelverb och bisatsord. Diskussionsuppgift 1:Diskutera i ”Diskussion” om hur en bra mamma ska
vara. Öva ord:Arbeta med s. 194 – 195 och gör uppgifterna D, E och
F: A – B Skrivuppgift 3:Välj fem av orden s.195, F: A – B, skriv och
förklara dessa. Snabb koll: Övningsfrågor 11. En bra pappa ska vara snäll, vilja leka och vara hemma ganska mycket
med barnen 1. Ordet egenskaper betyder 2. När man är generös så 3. En petig person är 4. Om man är påhittig så 5. Hur betonar man partikelverbet ”hjälpa till”? 6. Var ligger betoningen i detta partikelverb ”förstå sig på”? 7. Bisatsord är Hur har det gått?1.a, 2.a, 3.c, 4.b, 5.c, 6.c, 7.a, 8.b
|
|||
|
|||
7D. Pappa ledighetMål för inlärning1. Vem handlar intervjun om? Läseboksuppgifter:Arbeta med texten s. 196 och övning A s. 197 Diskussionsuppgifter 2:Diskutera inledningsfrågorna s. 196 i Diskussion. Gå in och bemöt ett eller flera inlägg minst tre gånger. Skrivuppgift 4:Uppgift B. 1 s.197. Snabb koll: Övningsfrågor 21. Intervjun handlar om 2. Han bor i 3. Han arbetar som 4. Då man är pappaledig så är man 5. Den djupaste kontakten mellan föräldrar och barn 6. Per och hans kompis hann inte med de saker som de hade tänkt göra Hur har det gått?1.b, 2.c, 3.b, 4.a, 5.b, 6.c
|
|||
|
|||
7E. TrotsåldernMål för inlärning1. När kommer barnen in i trotsåldern? Läseboksuppgifter:Läs s. 198 och välj en av bilderna som du beskriver. Ge
förslag på vad mamman kan göra. Länk: http://www.google.se
Skriv sedan sök: Anna Wahlgren Snabb koll: Övningsfrågor 31. Man kommer in i trotsåldern vid 2. Barnen får utbrott för att 3. Författarinnan till ”Barnaboken” heter
Hur har det gått? 1.a, 2.b, 3.c
|
|||
7F. Ett barnMål för inlärningLäs- och hörförståelse Läseboksuppgift:Lyssna och läs texten s. 199. Gör uppgift A s. 200
|
|||
7G. Aga och BrisMål för inlärning1. Vad är innebörden av ordet kränkning Läroboksuppgifter:Arbeta med dessa faktatexter på s. 201. Grammatikboksuppgifter: s. 63 – 64 Länk: www.bris.se Skrivuppgift 5:Berätta om hur du ser på vårt sätt att uppfostra barn. Är det på samma sätt i det land som du kommer ifrån. Vad skiljer och vilka likheter finns? Snabb koll: Övningsfrågor1. Kränkning betyder att man 2. BRIS betyder 3. BO är
Hur har det gått?1.b, 2.c, 3,a
|
|||
|
|||
7H. ÄngslyckanMål för inlärningLäsförståelse Läseboksuppgift:Läs denna novell s. 202 – 205 och gör textuppgift A s. 206 Skrivuppgift 6:Gör en kort sammanfattning och skriv vad du tycker
om novellen. Öva ord:Uppgift F s.207 och G s.208
|
|||
|
|||
7I. Fråga BarnenMål för inlärningHörförståelse Läseboksuppgift:Arbeta med uppgift A s.209. Lär dig ordens betydelse
innan du lyssnar på berättelsen. Hörövning:Lyssna på programmet och gör uppgift B Läseboksuppgift:Skriv en översättning av slangorden i uppgift C. Länkar: Träna på diktamensövningar HörövningLyssna nu en gång till och gör uppgift D. Dessa frågor medföljer studiehandledningen. Öva uttal:Lyssna på meningarna och träna uttal. Avsluta uttalsövningen med att skriva en diktamen som du rättar själv. Hur gick det? Fördjupningsuppgift:Detta moment avslutas med en fördjupningsuppgift som du redovisar
skriftligt. a) preventivmedel Länk: http://www.google.se/ Skrivuppgift 7:Skriv och berätta om ditt ämne på 2 – 3 sidor.
|
|||
|
|||
7J. SpråkkunskapMål för inlärning1. På vilka olika sätt kan man bilda ord i svenskan? Läseboksuppgifter:Arbeta med s. 211 – 216 och gör tillhörande övningar. Länk: Språkövningar
Snabb koll: Övning 1.I svenskan kan man bilda ord på 2. Ett prefix sätter man in 3. Ett suffix sätter man in 4. Den obestämda artikeln i ett substantiv rättar sig efter ordet som står
sist 5. Vid sammansättning av två ord så betonas alltid 6. Vid flera sammansättningar av ett ord så betonas
Hur har det gått?1.b, 2.a, 3.b, 4.a, 5.b, 6.c
|
|||