Block 6 – Sagor

 

 

 

 

tillbaka

     
 

6A. Den klokaste sonen

Mål för inlärning

Hörövning
Diskussion

Diskussionsuppgift 1:

Berätta vad du tycker och tror, i ”Diskussion”.
 

 

 
     
 

6B. Pojken som åt ikapp med trollet

Mål för inlärning

Stryk under svaren på frågorna då du läser texten

1. Vad skulle hända om sönerna högg ner träd i skogen?
2. Hur är man när man är feg?
3. Vad fick den yngste sonen med sig för mat i ryggsäcken?
4. Vad var det han kramade saften ur?
5. Vad är en fingerborg?
6. Vilken maträtt åt pojken och trollet?
7. Vilken av dem överlevde?

Läseboksuppgift:

Läs s. 162 – 164 och besvara frågorna i uppgift A.
 

Grammatikboken: Arbeta med s. 53 – 54 som handlar om adjektivböjning och ordföljd

Skrivuppgift 1: Skriv en kort sammanfattning av sagan. Gå gärna tillbaka till sidan 153 och repetera ”Att sammanfatta”.

Öva ord:

Gör uppgift D och E på s. 165.

Snabb koll: Övningsfrågor 1.

1. Om sönerna skulle hugga ner skogen så skulle trollet
a) hjälpa dem att hugga
b) Slå ihjäl dem
c) Betala skulden

2. Om man är feg så är man
a) rask
b) rädd
c) modig

3. I ryggsäcken fick pojken med sig
a) smörgåsar
b) gröt
c) ost

4. Han kramade saften ur
a) osten
b) en vit sten
c) sina handskar

5. En fingerborg använder man när
a) man broderar
b) när man dricker vatten
c) när man hämtar vatten

6. Vilken maträtt åt pojken och trollet?
a) ris
b) ost
c) gröt

 

Hur har det gått?

1.b, 2.b, 3.c, 4.a, 5.a, 6.c

 

 
     

 

 
 

6C. Sagor

Mål för inlärning

Stryk under svaren på dessa frågor då du läser texten

1. Hur börjar nästan alla sagor på svenska?
2. Var sker handlingen?
3. Vad får vi veta om personerna?
4. Hur slutar de flesta sagor?
5. Hur beskrivs kampen mellan det goda och det onda?
6. Vad vinner?
7. Hur många brukar förekomma i sagorna?
8. Vad är övernaturliga varelser?
9. Ge exempel på en förvandling i någon saga?
10. Vad är en fabel?
11. Vad är en sägen?
 

Läseboksuppgifter:

Läs s. 166 – 167 och gör uppgift A och som extra, uppgift B.
 

Grammatikboken: S. 55 som handlar om substantivformer och antingen …eller.

Skrivuppgift 2:

Hitta på en egen saga.

Öva uttal:

Gör uppgift E, F och G på s. 168 – 169.
Till uppgift G kan du läsa mera på s.214.
 

Snabb koll: Övningsfrågor 2

1. Nästan alla sagor börjar med ”Det var en gång”
a) Rätt
b) Fel

2. Handlingen sker i
a) en fantasivärld
b) ett fjärran land
c) i stora vida världen

3. Personerna i sagorna är
a) lätta att känna igen
b) bra beskrivna
c) vagt beskrivna

4. De flesta sagor slutar
a) sorgset
b) lyckligt
c) med en strid

5. Vad segrar i sagorna?
a) Det goda
b) Det onda

6. I sagorna förekommer ofta
a) tretal
b) fyrtal
c) sjutal

7. En fabel är en saga som handlar om djur med mänskliga förmågor.
a) Rätt
b) Fel

8. En sägen består oftast av
a) flera händelser
b) en händelse
c) riktiga händelser

 

Hur har det gått?

1.a, 2.a,b,c, 3.c, 4.b, 5.a, 6.a, 7.a, 8.b

 

 
 

 
     
 

6D. Törsten

Mål för inlärning

1. Vad menas med en dilemmasaga?
2. I vilket land är det ett vanligt sätt att berätta sagor på?
3. Är det vanligt i ditt hemland med dilemmasagor?
 

Läroboksuppgifter:

Läs sagan s.170 – 171

Skrivuppgift 3:

Skriv och berätta om hur du skulle ha gjort i mannens ställe.
 

 

 
     

 

 
 

6E. Vandringssägner

Mål för inlärning

1. Vad är en vandringssägen?
2. Är det en sann berättelse?
3. Vart är det vanligt med vandringssägner?
 

Läseboksuppgifter:

Läs dessa vandringssägner s. 171 – 173. Välj en av dessa för att återberätta.

Grammatikboken: S. 56 – 58

Diskussionsuppgift 2:

Skriv och diskutera någon av de två vandringssägnerna i Diskussion.

 

 
 

 
     
 

6F. Lejonet och musen

Mål för inlärning

1. Vad är sensmoral?
2. Vilken sensmoral kan du utläsa ur denna text?
 

Läroboksuppgifter:

Läs om lejonet och musen på s. 174 och gör uppgifterna på s. 175.

Snabb koll: Övningsfrågor 3

1. En dilemmasaga är en saga från Afrika som ofta slutar i ett dilemma.
c) Rätt
d) Fel

2. En vandringssägen handlar ofta om det som upprör eller något man är rädd för.
a) Rätt
b) Fel

3. En sensmoral är en lärdom av en berättelse eller det verkliga livet.
a) Rätt
b) Fel

 

Hur har det gått?

1.a, 2.a, 3.a

 

 
     

 

 
 

6G. Kung Mamud och pastejbagaren

Mål för inlärning

Hörförståelse

Läseboksuppgift:

Arbeta med uppgift A s.176. Lär dig ordens betydelse innan du lyssnar på berättelsen.

Hörövning: Lyssna på den första delen och gör uppgift B

Läseboksuppgift:

Fortsätt att arbeta med uppgift C på liknande sätt som i A.

Hörövning:

Lyssna nu på del två av sagan och
gör uppgift D s.177.
 
Avsluta denna övning med uppgift E.

Skrivuppgift 4:

Skicka in dina svar på uppgift E.

Öva uttal:

Lyssna på meningarna och träna uttal. Gör sedan en diktamen på dessa som du rättar själv.

 

 
 

 
     
 

6H. Språkkunskap

Mål för inlärning

Stryk under svaren på dessa frågor då du läser texten.

1. Varför är det viktigt att planera sitt skrivande?
2. Hur kommer man igång?
3. Hur kan man använda en tankekarta i sitt skrivande?
4. Vad är en röd tråd?
5. Vad menas med att vara mottagare av en text?
6. Varför är det viktigt med en bra inledning?
7. Vad menas med fokus?
8. På vilka sätt kan man avsluta en berättelse?
 

Läroboksuppgifter:

Studera s. 178 - 181 mycket noga och svara på ovanstående frågor.
 

Skrivuppgift 5:

Skriv utförliga svar på dessa åtta frågorna

 

 
     

 

 
 

6I. Förbättra texten

Mål för inlärning

1. Hur kan man förbättra innehållet i en text?
2. På vilka sätt kan man bygga ut sin berättelse?
3. Vad kan man göra om man har skrivit för mycket?
4. Varför kan det vara bra att byta ut orden i en text?
 
5. På vilket sätt är ordvalet viktigt då du skriver?
6. Varför delar man in texter man skriver i stycken?
7. Vad bör man tänka på då man kontrollerar grammatiken?
8. Hur kan man kontrollera skrivreglerna i en berättelse?
 

Läroboksuppgifter:

Arbeta med s. 182 – 187. Sök svaren i texten till de åtta ovanstående frågorna. Gör uppgifterna A, B, C och E.
 

Skrivuppgift 6:

Gör uppgift E s. 188.
 

Länk:

Läs och öva via kursnavet – Svenska 2 skrivkurs

Kursnavets material finns tyvärr inte kvar