Block 6 – Sagor |
|
||
|
|||
6A. Den klokaste sonenMål för inlärningHörövning Diskussionsuppgift 1:Berätta vad du tycker och tror, i ”Diskussion”. |
|||
|
|||
6B. Pojken som åt ikapp med trolletMål för inlärningStryk under svaren på frågorna då du läser texten 1. Vad skulle hända om sönerna högg ner träd i skogen? Läseboksuppgift:Läs s. 162 – 164 och besvara frågorna i uppgift A. Grammatikboken: Arbeta med s. 53 – 54 som handlar om adjektivböjning och ordföljd Skrivuppgift 1: Skriv en kort sammanfattning av sagan. Gå gärna tillbaka till sidan 153 och repetera ”Att sammanfatta”. Öva ord:Gör uppgift D och E på s. 165. Snabb koll: Övningsfrågor 1.1. Om sönerna skulle hugga ner skogen så skulle trollet 2. Om man är feg så är man 3. I ryggsäcken fick pojken med sig 4. Han kramade saften ur 5. En fingerborg använder man när 6. Vilken maträtt åt pojken och trollet?
Hur har det gått?1.b, 2.b, 3.c, 4.a, 5.a, 6.c
|
|||
|
|||
6C. SagorMål för inlärningStryk under svaren på dessa frågor då du läser texten 1. Hur börjar nästan alla sagor på svenska? Läseboksuppgifter:Läs s. 166 – 167 och gör uppgift A och som extra,
uppgift B. Grammatikboken: S. 55 som handlar om substantivformer och antingen …eller. Skrivuppgift 2:Hitta på en egen saga. Öva uttal:Gör uppgift E, F och G på s. 168 – 169. Snabb koll: Övningsfrågor 21. Nästan alla sagor börjar med ”Det var en gång” 2. Handlingen sker i 3. Personerna i sagorna är 4. De flesta sagor slutar 5. Vad segrar i sagorna? 6. I sagorna förekommer ofta 7. En fabel är en saga som handlar om djur med mänskliga förmågor. 8. En sägen består oftast av
Hur har det gått?1.a, 2.a,b,c, 3.c, 4.b, 5.a, 6.a, 7.a, 8.b
|
|||
|
|||
6D. TörstenMål för inlärning1. Vad menas med en dilemmasaga? Läroboksuppgifter:Läs sagan s.170 – 171 Skrivuppgift 3:Skriv och berätta om hur du skulle ha gjort i mannens ställe.
|
|||
|
|||
6E. VandringssägnerMål för inlärning1. Vad är en vandringssägen? Läseboksuppgifter:Läs dessa vandringssägner s. 171 – 173. Välj en av dessa för att återberätta. Grammatikboken: S. 56 – 58 Diskussionsuppgift 2:Skriv och diskutera någon av de två vandringssägnerna i Diskussion.
|
|||
|
|||
6F. Lejonet och musenMål för inlärning1. Vad är sensmoral? Läroboksuppgifter:Läs om lejonet och musen på s. 174 och gör uppgifterna på s. 175. Snabb koll: Övningsfrågor 31. En dilemmasaga är en saga från Afrika som ofta slutar i ett dilemma. 2. En vandringssägen handlar ofta om det som upprör eller något man är
rädd för. 3. En sensmoral är en lärdom av en berättelse eller det verkliga livet.
Hur har det gått?1.a, 2.a, 3.a
|
|||
|
|||
6G. Kung Mamud och pastejbagarenMål för inlärningHörförståelse Läseboksuppgift:Arbeta med uppgift A s.176. Lär dig ordens betydelse innan du lyssnar på berättelsen. Hörövning: Lyssna på den första delen och gör uppgift BLäseboksuppgift: Fortsätt att arbeta med uppgift C på liknande sätt som i A. Hörövning: Lyssna nu på del två av sagan och Skrivuppgift 4:Skicka in dina svar på uppgift E. Öva uttal:Lyssna på meningarna och träna uttal. Gör sedan en diktamen på dessa som du rättar själv.
|
|||
|
|||
6H. SpråkkunskapMål för inlärningStryk under svaren på dessa frågor då du läser texten. 1. Varför är det viktigt att planera sitt skrivande? Läroboksuppgifter:Studera s. 178 - 181 mycket noga och svara på
ovanstående frågor. Skrivuppgift 5:Skriv utförliga svar på dessa åtta frågorna
|
|||
|
|||
6I. Förbättra textenMål för inlärning1. Hur kan man förbättra innehållet i en text? Läroboksuppgifter:Arbeta med s. 182 – 187. Sök svaren i texten till de
åtta ovanstående frågorna. Gör uppgifterna A, B, C och E. Skrivuppgift 6:Gör uppgift E s. 188. Länk: Läs och öva via kursnavet – Svenska 2 skrivkurs Kursnavets material finns tyvärr inte kvar
|
|||