Block 5 – Pengar |
|
||
Blocket omfattar s.127 – 159 samt ordlistan s. 295 – 296 och hörövningar. Grammatikboken s. 44 – 52 |
|||
5A. Brukar du pruta?Mål för inlärning1. Vad är att pruta? Läseboksuppgifter:Läs om personerna på s. 128 – 129 och jämför deras sätt att pruta med hur man prutar i ditt hemland Grammatikboken: Bisatser s.44 Länk: Övningar om att handla kläder Snabb koll Övningsfrågor 11. Pruta är att få en vara billigare. 2. När man rundar av priset så 3. En stamkund
Hur har det gått?1.a, 2.b, 3.a |
|||
|
|||
5B. Leva billigtMål för inlärningStryk under svaren då du läser texten Läseboksuppgifter:Studera texten och gör uppgift A, s. 130 – 132. Grammatikboken: S. 44 – 47 Skrivuppgift 1:Sammanfatta texten skriftligt med hjälp av rubrikerna. Skrivuppgift 2:Skriv och berätta vad du tycker i uppgift C, 1 – 5. Snabb koll Övningsfrågor 21. Britt-Marie arbetar 2. Hon anser att det viktigaste är barnen och kontakt med andra människor 3. Hon får pengarna att räcka till eftersom hon 4. Loppis är 5. Britt-Marie reser varje år till Hur har det gått?1.a, 2.a, 3.c, 4.c, 5.b Öva ord:S.
133 uppgift A, E och F. Skrivuppgift 3:Skriv åtta meningar från orden i uppgift D Snabb koll Övningsfrågor 3 2. Avbetalning betyder att man Hur har det gått?1.b, 2.c
|
|||
|
|||
5C. Allmänna reklamationsnämndenMål för inlärning1. Vad betyder ARN? Läseboksuppgifter:Läs och lär dig de nya orden på s. 134 – 135 Grammatikboken: s. 47 Länk: http://www.arn.se
Snabb koll Övningsfrågor 41. ARN betyder 2. Råd och rön är 3. Vid öppet köp så kan jag lämna igen en vara och få pengar tillbaks
Hur har det gått?1.b, 2.c, 3.a
|
|||
|
|||
5D. KonsumentverketMål för inlärningStryk under svaren till frågorna då du läser texten Läseboksuppgifter:Läs s. 136. Fundera över vilken nytta du kan ha av konsumentverket. Länkar: Skrivuppgift 4:Gå in på någon av länkarna och skriv om något som du
tycker är viktigt och intressant att veta. Snabb koll Övningsfrågor 51. Konsumentverket är 2. Konsumentverket 3. KO är Hur har det gått?1.a, 2.b, 3.
|
|||
|
|||
5E. Mynt och sedlarMål för inlärningStryk under svaren på dessa frågor då du läser texten 1. På vilket sätt handlade man förr innan man hade pengar? Läseboksuppgifter:Läs s.137 – 138 och arbeta skriftligt Grammatikboken S. 48 – 49 Länk: Öva ord:Förklara betydelsen av orden i uppgift A s. 139 Snabb koll: Övningsfrågor 61. Man handlade genom att 2. De tidiga mynten var tillverkade av 3. De första sedlarna i världen utgavs i 4. I Europa trycktes de första sedlarna i 5. I vårt land är det Sveriges Riksbank som ger ut sedlar.
Hur har det gått?1.b, 2.c, 3.c, 4.a, 5.a
|
|||
|
|||
5F. Kangos KungMål för inlärningLäsförståelse Läseboksuppgifter:Läs texten s.140 – 142 och gör uppgifterna A och B. Till din hjälp för att göra en sammanfattning av B se s. 158. Grammatikboken: S. 49 – 52 Öva ord:Gör uppgifterna D och F s.143
|
|||
|
|||
5G. VinstenMål för inlärningStryk under svaren på frågorna då du läser texten Läseboksuppgifter:Läs denna text s. 144 – 147 och gör uppgift A på sidan 148 Skrivuppgift 5:Gör en jämförelse mellan ”Kangos Kung” och ”Vinsten”. Vilka likheter finns det och vilka skillnader kan du hitta? Öva ord:Gör uppgifterna D och E på s. 148 – 149 Snabb koll: Övningsfrågor 71. Han vann en miljon kronor. 2. Han vann pengarna på 3. Hur många syskon hade han 4. Kommande vecka fick han många 5. Han transporterade sina pengar i
Hur har det gått?1.a, 2.b, 3.a, 4.b, 5.b
|
|||