Block 4 Kärlek |
|
||
|
|||
4A. KärlekMål för inlärning1. Vilket budskap har dikterna? Läroboksuppgifter:Arbeta med s. 89 – 96 i detta moment. Grammatikboken:Arbetsuppgifter på sidan 38 – 43 Diskussionsuppgift 1:Diskutera uppgift D s.95 i Diskussioner. Vad är bra och vad är mindre bra med att vara sambo? Bemöt någon eller några kamrater minst tre gånger. Skrivuppgift 1:Uppgift C s.92. Vad är kärlek för dig? Skriv och berätta om just din kärlek. Skrivuppgift 2: Skriv en insändare. Uppgift D s.95. Till din hjälp
kan du läsa s. 284 om insändare men du kan även läsa någon eller några
insändare i en dagstidning för att förbereda dig på ett bra sätt. Snabb koll: Övningsfrågor 11. Vad gör en poet? 2. Kärleksguden heter 3. Tror sambor på äktenskap? 4. Hur många % tycker att det är romantiskt att gifta sig? 5. Hur många % tyckte att man inte bör gifta sig av ekonomiska skäl? 6. Många gifte sig i början av 1990-talet för att 7. Det viktiga för att ett äktenskap ska hålla är att
Hur har det gått?1.b, 2.c, 3.a, 4.c, 5.c, 6.c, 7.a |
|||
|
|||
4B. I skymningen vid bäckenMål för inlärningStryk under svaren till frågorna då du läser texten Läroboksuppgift:Läs sidorna 97 – 100. Gör uppgifterna A, B, E, F och G Snabb koll: Övningsfrågor 21. Författaren heter 2. Huvudpersonerna heter 3. Varje kväll träffades de 4. Assim var hennes 5. Hon var ledsen för att 6. De förenades genom att Hur har det gått?1.c, 2.b, 3.a, 4.c, 5.c, 6.b
|
|||
|
|||
4C. Ritsch! Ratsch!Mål för inlärningStryk under svaren till frågorna då du läser texten. Läroboksuppgifter:Studera texten s. 104 – 105 samt gör uppgifterna A, D, E och F. Snabb kolla: Övningsfrågor1. Författaren heter 2. Den nya tröjan är 3. Hur gammal var han när han hade en liknande tröja som barn? 4. Moster Elsa kom från 5. Innanför tröjan hade han 6. Hans mamma heter
Hur har det gått?1.a, 2.b, 3.c, 4.b, 5.b, 6.a |
|||
|
|||
4D. Grabben i graven bredvidMål för inlärningHör- och läsförståelseLäseboksuppgifter:Lyssna och läs Del 1 och del 2 på s. 108 – 111. Gör textuppgifterna till varje del. Arbeta även med de bifogade uppgifterna A och C. Skrivuppgift 3:Välj någon av de uppsatsämnen som finns i uppgift C, i bifogat material. Öva ord:Träna på uppgifterna C och D. I uppgift E, A tränar du på ordförståelsen. Arbeta med s. 112 – 113 för att utöka ditt ordförråd.
|
|||
|
|||
4E. Tills döden skiljer oss åt och Kärlek på annonsMål för inlärningHörförståelseArbetsgången gäller för båda hörövningarna. Läroboksuppgifter:S. 114 – 115 Lyssna sedan på dessa texter och svara på frågorna i uppgift C som finns i din studiehandledning. Skrivuppgift 4:Skicka in dina svar i uppgift C för båda texterna. Diskussion:Vad tycker du om det här sättet att träffas. Skriv och diskutera! Länk: Läs och öva via kursnavet – Att dela in i stycken (Kursnavets material finns ej kvar)
|
|||
|
|||
4F. SpråkkunskapMål för inlärningStryk under svaren på dessa frågor då du läser texten? 1. Varför ska man dela in en text i stycken? Läroboksuppgifter:Arbeta med s. 117 – 125 och gör uppgifterna A, B, C, D
och E. Skrivuppgift 5: Skriv en planering, som en tankekarta eller i
punktform, och skriv sedan en berättelse om ett barndomsminne. Snabb koll Övningsfrågor1. Man bör dela in en text i stycken för det blir lättare att läsa texten. 2. Skiljetecken används för att 3. Nytt stycke ska man börja med när 4. Nytt stycke visas genom indragning och pauser 5. Man kan sammanfatta varje stycke med 6. Övergången till nytt stycke är viktig för Hur har det gått?1.a, 2.c, 3.c, 4.b, 5.a, 6. c
|
|||