Block 2 Att lära sig ett nytt språk |
|
||
|
|||
2A. Är det viktigt att kunna svenska?Mål för inlärning1. Är det viktigt att kunna svenska? Läroboksuppgifter:Arbeta med s. 25 – 32. Läs intervjuerna och svara på
frågorna i
uppgift A s. 27. Lyssna på hörövningen och besvara frågorna. Grammatikuppgifter:Arbeta med uppgifterna på s. 26 – 29. De behandlar verb och
adjektivböjningar. Skrivuppgift 1:Är det viktigt att kunna svenska? Skriv och berätta om vad du tycker
samt hur du tränar dig i det svenska språket. Snabb koll: Övningsfrågor 11. Det är viktigt att kunna svenska för att bättre klara sig i samhället
och få ett arbete. 2. Man kan öva sin svenska genom att: 3. Hur tränade Rebecka det nya språket enligt texten? 4. Var gick Ahmed för att umgås med andra? Hur har det gått?1.a, 2.a,b. 3.b. 4.c
|
|||
2B. Du som haver barnen kärMål för inlärningStryk under svaren på uppgifterna då du läser texten 1. Varför blev det en chock för Zinikka att komma till främmande människor? 2. Vad är orsaken till att hon inte vill tänka på skolan?
3. Vad hittade hon på att göra i lekarna? Skrivuppgift 2:
Skriv om hur det kändes för dig i början när du kom till Sverige och inte
kunde göra dig förstådd? Öva ord:Titta även på orden på s. 288 övning B, och lär dig vad meningarna betyder. Lär dig även stavning, förståelse, synonymer och motsatsord av så många av orden som möjligt.
I övning E så tränar du uttalet och var betoningen ska ligga på orden. Snabb koll: Övningsfrågor 2
1. Det var en chock för Zinikka att komma till främmande människor därför
2. Hon ville inte tänka på skolan för att
3. Då hon lekte hittade hon på allt möjligt. Hur har det gått?1.c, 2.c, 3.b, Diskussionsuppgift 1:Klicka på ikonen ”Diskussion” som finns på skrivbordet och diskutera någon av uppgifterna på s. 31 C
|
|||
2C. Svenskans ordförrådMål för inlärningStryk under svaren på uppgifterna när du läser texten
1. Varför förändras språket hela tiden? Läroboksuppgifter:Arbeta med s. 33 – 37 Grammatikuppgifter:
På s. 29 – 31 tränar du tempus, substantivform 1 och
substantivform 2 Länk: swedia.nu Övningar på tempus (Safir)
Snabb koll: Övningsfrågor 3
1. Varför förändras språket hela tiden? (Flera förslag).
2. Från vilka länder lånade vi ord i samband med kristendomen och
läkekonsten spreds till vårt land?
3. Vad är en etymologisk ordbok?
4. Vilket språk är mest gångbart i världen idag? Hur har det gått?1.b, c, 2.c, 3.a, 4.c
|
|||
|
|||
2D. ”Ur Utvandrarna”Mål för inlärningLäsförståelse av text Läseboksuppgift:Lyssna och läs s. 38 – 40. Gör textuppgift A s. 41 till texten. Diskussionsuppgift 2:Klicka på ikonen ”Diskussion” och skriv om uppgift B, 5 s 41 Snabb koll: Övningsfrågor 4
1. Var texten
2. Var A uppgifterna till texten Skrivuppgift 3:Skicka in ditt svar på frågorna i ”Övningsfrågor” 4
|
|||
|
|||
2E. Fler språk, fler världarMål för inlärning1. Vad betyder ordet stolthet? Läroboksuppgifter:Lyssna och träna uttal s. 41 – 42. Skriv svar på de
medföljande uppgifterna till del 1 och del 2. Länk: Läs och öva via
Safir - Att studera Öva uttal:Efter att du tränat uttal s 42 så gör en diktamen och rätta den med hjälp av boken. Snabb koll: Övningsfrågor 51. Ordet stolthet betyder 2. Vad betyder fördjupa sig i? 3. Ordet högljudd betyder Hur har det gått?1.b, 2.a, 3.a Skrivuppgift 4:Skicka in dina svar på hörövningarna på s. 42. Du besvarar de frågor som du får av mig till detta moment med rätt eller fel. Du behöver inte skriva av meningarna utan ange nr och rätt eller fel, t.ex. 1 = rätt, 2 = osv.
|
|||
|
|||
2F. SpråkkunskapMål för inlärning1. Varför använder vi skiljetecken? 2. Vilka skiljetecken finns uppräknade i detta moment? 3. Hur använder vi punkt? Läroboksuppgifter:Arbeta med s. 43 – 51. Det är viktigt att använda skiljetecknen på rätt sätt så arbeta extra noga med detta avsnitt. Skrivuppgift 5:Skriv ett brev till mig. Tänk på skiljetecken och stor bokstav. Snabb koll: Övningsfrågor 61. Varför använder vi skiljetecken? 2. Punkt använder vi när vi 3. Bindestreck används då man 4. Dessa exempel på ord börjar alltid med stor bokstav Hur har det gått?1.a, 2.b, 3.b, 4.a
|
|||