Svenska som andraspråk - gymnasiet
|
|
||
Kursplanen omfattar studieteknik, muntliga och skriftliga sammanfattningar av tidningsartiklar. Språkets bruk och byggnad, litteraturläsning, skrivträning och viss datakunskap. Moment
|
|
||
Svenska språket i skriftI kursen ingår att lära sig föra fram egna åsikter, erfarenheter och iakttagelser på ett sätt som är anpassat till syftet med texten och olika målgrupper. I kursen ingår referatskrivning, sammanställning och kommentarer till facktexter.
|
|
||
När det gäller sammanfattning av tidningsartiklar, bör man använda
referatteknik som finns nedan. Man läser hela artikeln en gång och kanske
måste man slå upp vissa nya ord. Därefter stryker man under de meningar
och uttryck, som man anser vara viktiga för förståelsen av texten. Dessa
understrykningar arbetar man sedan om med egna ord till en väsentligt
kortare text utan att man förlorar det viktiga. Det man måste undvika helt
är att blanda in egna åsikter i denna sammanfattning.
Den självständiga uppgiften blir sedan att försöka skriva en egen tidningsartikel och försöka efterlikna det klara, ej tolkningsbara tidningsspråket. För att öva på detta bör man läsa många tidningstexter, så att man
vänjer sig vid dess speciella stil att t.ex. förmedla nyheter. |
|
||
När det gäller att skriva referat finns det i nedanstående länk Mycket
detaljerad beskrivning hur man gör och vad som krävs för ett bra referat.
Sök annars på Google med sökord referatteknik.
|
|||
StilistikDu ska kunna anpassa språket till situationen och mottagaren. Språkbehandlingen följer vissa stilmönster och stilnivåer som man visserligen kan bryta emot men då bör man vara medveten om stilbrottet. Vid romanläsning uppmärksammas författarens språkstil, dvs använder
han/hon personifikation, stilistiska figurer, bildspråk?
|
|||
Svenska språket i talI kursen ingår muntliga framföranden, dvs hur man presenterar
erfarenheter, åsikter, argumenterar för sin sak på ett språk som passar
olika syften mottagare. Deltagande i samtal och diskussioner. |
|||
ArgumentationDu ska lära Dig att argumentera både i tal och skrift. En del av
Nationella Bra argument kännetecknas av följande: Rimliga eller sannolika argument
är oftast underbyggda med fakta, som inte får vara förvrängda. Argument
stöder huvudtesen, men den kan också diskuteras genom att flera aspekter
tas in i argumentationen. |
|||
LitteraturI kursen ingår studier av skönlitteratur (noveller och romaner). Tematisk litteraturläsning om problematik, fenomen och myter som fängslat människor i alla tider och även har aktualitet idag.
|
|||
I läsningen av noveller och romaner ingår att förstå och
analysera texterna skriftligt. Med utgångspunkt i läsningen av noveller
och dess berättargrepp sammanfattar Du innehållet i dem samt använder Dig
av de nyvunna kunskaperna i eget novellskrivande. En bra novell avslutas
ofta med en liten ”knorr” d.v.s. något oväntat sker i slutet av storyn.
Man behöver inte vara lika klar i sin framställning som i tidningsartiklar
utan lite utrymme kan ges för tolkning av texten. Vidare kan man ”måla”
med ord i olika beskrivningar av människor och miljöer. Dessutom är det ju
fritt att förmedla olika slags känslor i en novell.
|
|||
Språklig orienteringI kursen ingår grammatikstudier, ordbildning, ordkunskap och skillnader mellan talat och skrivet språk.
|
|||
Språkets bruk och byggnadOm man är osäker på sin grammatik vad gäller ordklasser och satsdelar kan man träna här: Första gången ska man skriva in ett användarnamn och ett lösenord, som man sedan använder varje gång man övar på de olika momenten. Du vet säkert själv vilka områden du behöver öva på lite extra.
Ordförråd och ordkunskap
SpråkriktighetJa, hur ska det heta? Ibland är man osäker och då kan man kan ju titta i sina handböcker. Annars kan man försöka här: I fritext.se finns det även skrivregler.
|
|||
|
|||